ápolónő

Miért veszélyes az elhízás?

Korunk egyik népbetegsége az elhízás, amely esztétikai problémán túl számos betegség rizikófaktoraként szerepel. Ezt tudjuk, ezt halljuk, és kísérletet is teszünk arra, hogy megszabaduljunk a felesleges kilóktól. A túlsúlyos emberekre gyakran aggatják az akaratgyenge jelzőt, ami méltánytalan, hiszen sok esetben genetikai okok is állhatnak a háttérben.

Most én inkább azzal a túlsúllyal foglalkoznék, ami egy kis odafigyeléssel hatékonyan kezelhető.

Túlsúly mint tudjuk, akkor keletkezik, ha a bevitt energia több, mint amennyit szervezetünk működéséhez felhasznál. Megváltoztak az étkezési szokásaink, gyakran nincs időnk, össze-vissza étkezünk, és bizonyos esetekben előnyben részesítjük azokat az élelmiszereket, melyek magas szénhidrát és zsírtartalmuk miatt gyorsan jóllakottság érzetét keltik. E mellé viszonylag keveset mozgunk, és itt a kör be is zárult.

Sajnos gyakran el van intézve annyival: Fogyjon le, mert magas vérnyomása, cukorbetegsége stb. lesz. De hogy ezek a betegségek hogyan kapcsolódnak az elhízáshoz, arról kevés szó esik. Ahhoz, hogy elérjük a változást, el kell mondani mi miért alakul ki, mintegy kivetíteni a változáshoz vezető utat.

A emberek ugyanis ritkán érintettek a változásban, hacsak a veszteségekkel szembeni érvek nem kerülnek túlsúlyba. Ha elégedettek vagyunk a súlyunkkal és nem érezzük még a szervezetünkben zajló negatív változásokat, addig nem valószínű, hogy elfogadjuk a helyes táplálkozási illetve a mozgás fontosságára vonatkozó tanácsokat.

Mindannyian tudjuk, hogy a többlet kalória zsírszövetté alakul, amely nem csupán a bőr alatt rakódik le, hanem sajnos az erek falában, a belső létfontosságú szerveinkben is.

 

Nézzük, mit és hogyan befolyásol:

Mozgásszervek

A túlsúly többletmunkát ad vázrendszerünknek, erősen megterheli gerincünket, ízületeinket. Hiszen akárhogy nézzük, egész nap hordoznia kell. Ha keveset mozgunk aktívan, hamar kopásos megbetegedések jelentkezhetnek, ami fájdalommal, és ezáltal mozgáskorlátozottsággal jár. Gyakori az ízületi gyulladás, hiszen a nagyobb testtömeg nagyobb terhelést okoz, amely károsítja a felszínt burkoló porcot, ezáltal fokozza az ízületi fájdalmat és a merevséget.

Anyagcsere

Ha nagyobb a súlyunk, akkor a fizikai aktivitásunk is csökken, és az ezzel párhuzamosan megnövekedett szénhidrát, illetve zsírok bevitele zsírszövetté alakul, melynek inzulin igénye ugrásszerűen megnövekszik. Étkezések után a normálisnál háromszor- négyszer magasabb inzulinválasz lesz megfigyelhető. Ez csökkenti a zsír és izomszövet inzulin receptorainak érzékenységét, ami inzulinrezisztenciát eredményez. Mivel a szervezet egyre több inzulint termel, ez arra érzékenyeknél az inzulin termelő sejtek kimerüléséhez vezet, ami a cukorbetegség lényege.

Keringés

Gyakran halljuk, hogy a túlsúly magas vérnyomáshoz vezet.

A túltáplált embereknél a zsírtöbblet miatti érellenállás fokozott, mely megemeli a vérnyomást.

Itt említem meg a konyhasót is, hisz gyakran halljuk mennyire káros. Az magas zsírtartalmú ételekkel elfogyasztott túl sok só valóban ludas lehet, amely felszívódik a vérkeringésbe, és az ionegyensúly felborulását okozza. Hatására szomjúságérzet keletkezik. A víz ugyan helyreállítja az említett egyensúlyt, de folyadéktöbblet keletkezik az érrendszerben, ami logikusan megemeli a vérnyomást.

Ez sokáig tüneteket nem okoz, azonban jó ha tudjuk, a magasabb vérnyomás károsíthatja a szerveinket, és jelentős többletmunkát jelent a szívnek. Emellett a túlzott zsírfogyasztás következtében az ereinkben lerakódott zsírt és meszet tartalmazó plakkok érszűkületet ( aminek szintén egyik okozója lehet a magas vérnyomás), és gyakran infarktust, stroke kialakulását okozhatja.

Emésztőrendszer

A rendszertelen étkezés, a mozgáshiány, illetve a többlet zsírok és szénhidrátok bevitele megterheli a emésztésünket is. Túlsúly esetén gyakoribb a gyomortáji fájdalom, a puffadás, az epekövesség. Mivel egy túlsúlyos ember koleszterinszintje is magasabb, ez hajlamosít a koleszterinkövek kialakulására. A túlsúly a májat is károsíthatja. Extrém fokú elhízás már működésében is zavarja, sőt évtizedek alatt májzsugorodás is kialakulhat, mérsékelt alkoholfogyasztás mellett is.

Terhesség

A zsírszövet a többi szövethez képest (kivéve a májat), nem is gondolnánk, de fokozott mértékben bontja a szexhormonokat, ezzel csökkenti a fogamzóképességet mind férfiak, mind nők esetében. Az elhízás terhességi cukorbetegséghez és más rendellenességhez vezethet várandósság során, de emelheti a születési rendellenességeket is.

Mit tegyünk?

Aki fogyókúrázott már jól tudja, nem olyan könnyű egy teljes életmódváltást elérni. Mint mindenhol, itt is a legfontosabb a sikerélmény. Így is számtalanszor érezzük majd, hogy nem megy, hogy feladjuk, nos ilyenkor kell erősnek lenni. Mindennap előtérbe kell helyeznünk az előnyöket a veszteségekkel szemben. 

Első lépésben gondoljuk át életvitelünket, táplálkozási szokásainkat és kis lépésekkel induljunk.

Pl. napi 10 perc séta, gondosan megválogatott élelmiszerek, napi ötszöri, kis mennyiségű étkezés kényelmesen, nem kapkodva. A változatosság gyönyörködtet, és a többféle élelmiszerből azt helyesen megválasztva minden szükséges tápanyagot bevihetünk szervezetünkbe. Jó ha tudjuk, semmi nem tilos, nincs jó és rossz étel, csak aránytalanságok vannak.

Jó hatással lehet, és fokozza sikerélményünket, ha egy kis naplót vezetünk. Amelyben napi szinten meghatározzuk, mennyit mozgunk, mit eszünk és a nap végén kipipáljuk.

Ne egy nap alatt akarjunk lefogyni, mert az nem fog menni. Gyakran több hónapos, tudatos életmódváltás szükséges ahhoz, hogy karcsúak és egészségesek legyünk!

Remélem segítettem! 🙂

Forrást itt megtalálod.

Ápolónő blog- mindennapjaink oldalon várunk téged is.

Amennyiben értékesnek találod, köszönöm, ha megosztod másokkal is. 🙂

 

Kommentek

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!