ápolónő

Mire figyeljünk a kánikulában?

Meleg van, s akkor még enyhén fogalmaztam.

Én személy szerint nagyon nehezen tűröm. Pedig ha jól tudom, egészséges vagyok, legalábbis annak érzem magam.

A már már tikkasztó hőségben elsőként a kiszáradás, a hőguta jut eszünkbe, de sajnos fokozott veszély van a szívroham, infarktus és az agyvérzés kialakulására is. Erre bizony figyelnünk kell!

A szervezetünknek a nagy melegben több folyadékot kell leadnia, hogy fenntartsa a normális testhőmérsékletet, ( érezzük is, mikor izzadunk) .

Ez nemcsak kiszáradáshoz vezethet, hanem a szív és keringésrendszerünket is bizony jelentősen kimerítheti. Ezáltal a szívünkre extra nyomás nehezedik, és amennyiben nem vesszük komolyan – hogy ne menjünk ki a hőségbe, illetve fogyasszunk rengeteg folyadékot – akár végzetes következményekkel is számolhatunk.

Különösen igaz azon betegekre, akik gyógyszert szednek a szívinfarktus kockázatának csökkentése érdekében, de  fokozott veszélyeztetettnek vannak kitéve az idősebb korosztály tagjai is.

Az oka pedig az, hogy az ő szervezetük kevésbé képes megtartani a vizet, ezáltal gyorsabban, hamarabb kiszáradhatnak. De fokozott figyelmet igényelnek bármilyen krónikus betegségben szenvedők, a cukorbetegek, valamint a gyermekek is.

Pár tanácsot hoztam nektek:

 

– Kánikulai melegben az a legfontosabb, hogy tartsuk hűvösen a teret, ahol tartózkodunk. Napközben csukjuk be ablakokat, használjunk függönyt, engedjük le a redőnyt, és legjobb, ha éjszaka szellőztetünk.

Óvatosan bánjunk a légkondicionáló berendezésekkel is, a nagy meleg idején ne legyen túl nagy hő különbség, az ideális általában a 10 fok eltérés.

Elsősorban szívbetegségben szenvedőknek kell nagyon odafigyelni, de egy egészséges embert is megviselhet a túl nagy hőmérséklet ingadozás. ( Például egy klimatizált helyiségből kilépünk a negyvenfokos kánikulába, jobban megterheljük szervezetünket, mintha harminc fokos szobában üldögéltünk volna egész nap.) 

Amennyiben ventilátort használunk, azt is csak rövid ideig tegyük, mert könnyen kiszárítja a szervezetet, illetve arra érzékenyeknél légúti megbetegedést is könnyen okozhat.

– Gyakran tusoljunk, permetezzük magunkat langyos vízzel, kerüljük az erős fizikai megterheléssel járó tevékenységeket.

Bőséges folyadékbevitel!

Ezzel kellett volna kezdenem. Talán a legfontosabb az egészségünk megőrzése érdekében.

Egy tikkasztó nyári napon, legalább 2 liter vizet meg kellene inni, ezen felül jólesnek a hűtött gyümölcslevek, limonádé, teák. Kerüljük az alkohol tartalmú, valamint a magas koffein tartalmú italok fogyasztását, mert vizet vonnak el a szervezet.

 Lehetőleg könnyű ételeket részesítsük előnyben.

A nagy meleg alapjáraton fáradékonnyá, levertté, aluszékonnyá tehet, így a szervezetünk hálás lesz a könnyed étkekért. Igazán kellemesek a hideg gyümölcslevesek, a turmixok, a zöldségből készült saláták, könnyű egytálételek.

Emellett figyelnünk kell arra is: köztudottan könnyen szedhetünk össze bélrendszeri fertőzést nem megfelelően elkészített / kezelt/ tárolt és hűtött hús és baromfitermékektől, a tojásból, tej és tejtermékekből készült ételektől. Csak megbízható helyről vásároljunk.

A nagy meleg kedvez számos baktériumok szaporodásának, mely elősegíti az élelmiszerek gyorsabb romlását, a fertőzések, mérgezések kialakulását. Fontos, hogy fokozottan vigyázzunk ételeink elkészítésénél, illetve tárolásánál is.

Aktív mozgást időzítsük kora reggelre, vagy késő estére.

Sokunk szeme előtt megjelennek a nyári napokon a hűsítő habok, de vigyázzunk: Felhevült testtel soha ne ugorjunk bele a vízbe, ugyanis jelentősen megnövekszik az izomgörcs, illetve a szívroham kockázata!

– Öltözz világos színekbe, melyek taszítják a napot. Olyan anyagot válassz, amely biztosítja a légáramlást és lehetővé teszi a verejték elpárolgását. A könnyed, szellős pamut vagy len anyagból készült, laza ruhanemű az ideális a forró napokon.

– Már unásig ismételt a szlogen is: miszerint délelőtt 11 és délután 3 óta között ne tartózkodj a napon, a bőrünkre káros sugárzás, a leégés, valamint a napszúrás kialakulásának magas kockázata miatt. Érdemes komolyan venni, ahogyan azt is, minden esetben használjunk naptejet, hűtsük magunkat, és figyeljünk gyermekeinkre!

Igen gyorsan kialakulhat ugyanis a hőguta, melynek tünetei:  a verejtékezés hiánya, a testhőmérséklet emelkedés, szaporább pulzus, görcsök, hányinger, súlyos esetben az eszméletvesztés.

Ha észleljük, azonnal orvoshoz kell fordulni, de addig is lényeges, hogy csökkentsük a test hőmérsékletét: vigyük árnyékba, légkondicionált helységbe, vagy alkalmazzunk hideg borogatást betegünk testére!

A napszúrásnál enyhébb, de kínzó panaszok jelentkezhetnek, mint pl. fejfájás, szédülés, kábultság, émelygés, hányinger. A legfontosabb teendő természetesen, hogy árnyékos helyre, hűvös helyiségbe jussunk. A tarkóra helyezett hideg vizes borogatás, illetve hűsítő ital óvatos kortyolgatása csökkentheti panaszainkat.

Végezetül, de nem utolsó sorban, nem feledkezhetünk meg kis kedvenceinkről sem, akik talán még jobban szenvednek a hőségtől mint mi. A sétájukat estére vagy kora reggelre időzítsük, figyeljünk rá, hogy hűvös helyen pihenjenek, illetve mindig legyen elegendő friss ivóvíz tálkájukban!

Remélem, segítettem! 🙂

Éljen a nyár!!

 

Találj ránk facebookon is: Ápolónő blog- mindennapjaink oldalon.

Forrás: hazipatika.com. 

 

Kommentek

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!