ápolónő

Fejfájás csillapítása természetesen

Szerintem sokan egyetértünk abban, hogy mai rohanó, idegileg megterhelő világunkban egyik leggyakoribb és legkellemetlenebb fájdalom a fejfájás.

Amely gyakran annyira erős, és zavaró, hogy már – már elviselhetetlennek érezzük adott pillanatban, és nem utolsó sorban jelentősen rontja mind szellemi mind fizikai aktivitásunkat.

fejfajas1

Orvosi szempontból 3 tipusú fejfájás létezik:

Tenziós: Ez a fajta nem köthető betegségekhez, általában az időjárás változás, vérnyomás ingadozás, szokatlan étel ill. ital fogyasztását követően jelentkezik. Változatos formában gyötörhet: Lehet szúró, lüktető, tompa, erős vagy gyenge. Általában pontosan annyira fáj, hogy tevékenységeinkben akadályozzon.

Kísérő: Ahogy a neve is mutatja, általában valamilyen betegséggel jár együtt ( Pl. magas vérnyomás, lázas állapot, hormonális problémák, arcüreg gyulladás, fogbetegség, agyi térszűkítő folyamat) de megjelenhet valamely gyógyszer mellékhatásaként is.

Migrén: Sokunknak ismerős. A legerősebb fejfájás, amely létezik és gyakran napokig kínozhat bennünket. Látászavarral, zaj- és fényérzékenységgel, hányingerrel, esetenként hányással is együtt járhat. Rohamszerűen jelentkezik és egy-egy roham általában 3–48 órán át is tarthat.

Emellett a fejfájás oka lehet még számtalan tényező, mint pl. a napi stressz, vagy az éhség. De előfordulhat másnaposság tüneteként, olykor az egymás után rohanó időjárási frontok, illetve a kialvatlanság és egy rossz, állott levegőjű helyiség szintén előhozhatja a tünetet, egész napunkat tönkretéve. Az ilyen fejfájások általában nem tartanak tovább egy – két napnál.

Legkézenfekvőbb megoldás ami azonnal eszünkbe jut: pár tabletta bevétele, rögtön kettő ugye, biztos ami tuti alapon. Pedig érdemes a természetes módszereket is igénybe venni, hisz számos előnye létezik, első ezek közül, hogy nem mérgezzük magunkat feleslegesen gyógyszerrel.

Mi lehet segítségünkre?

A tünet jelentkezésekor mérjük meg a vérnyomásunkat. Amennyiben rendben van, netalán alacsony – igyunk egy mézes fekete, vagy zöld teát, illetve egyéb magas koffeintartalmú gyógyteát.

Ilyen a borsmenta, levendula, rozmaring vagy citromfű tea. A fekete ill. zöld teában lévő koffein megnöveli a vérnyomást, így az agyi ereket kitágítva csökkentheti a fejfájást. A kávéval ellentétben fokozatosan szívódik fel és hatása tovább is tart, így frissnek érezhetjük magunkat tőle.

borsmentatea

borsmenta

Elsősorban stresszűző, nyugtató hatásáról ismert. Jótékony hatással lehet azonban egy-egy migrénes roham esetén illóolaja, hiszen amíg a lesötétített szobában pihensz, kellemesen ellazít, és segít a pihenésben.

 

Levendula

A növényről közismert hogy hatékony nyugtató és ezáltal fájdalomcsillapító.

Illóolaját egyszerűen masszírozd a halántékodba egy- egy panasz esetén, majd feküdj le, és élvezd a nyugtató illatot.

 

 

Rozmaring

A növényből készült teát igazi frissítőszernek tartják, ugyanis serkenti a központi idegrendszert és fokozza a vérellátást, ezáltal csökkenti a fejfájást, pozitívan hat az agysejtekre. Az ókori görögök meg voltak győződve róla, hogy a rozmaring jelentősen képes javítani az emlékezetet. 

 

Citromfű

Egyike a legrégebben használt gyógynövényeknek.Elsősorban idegerősítő és nyugtató hatása ismert. Épp emiatt jöhet jól egy-egy stressz, alvászavar, nyugtalanság okozta fájdalom esetén.

A citromfüvet egy kevés mentával elkeverve, kifejezett frissítő hatást érhetünk el.

A levendulát és a citromfüvet is rágcsálhatjuk önmagában is, kellemes leheletet adnak, és a bennük lévő illóolajok is gyorsabban felszívódnak, segítve ezzel a fájdalom csillapítását is.

Emellett vannak bizonyos ételek, elsősorban a dinnyefélék, a barna rizs, valamennyi szénhidrát ( cukor) nélkül készült élelmiszerek, a nyers magvak, a zöldséglevesek – melyek fogyasztása csökkentheti a fejfájás gyakoriságát.

Valamint nem lehet eléggé hangsúlyozni: Bőséges folyadék fogyasztás!

Ami még segítség lehet kínzó panaszainkra:

Egy forró lábfürdő például. Ugyanis a meleg kitágítja az ereket, ezáltal enyhülhet fájdalmunk, mivel jelentősen csökken az érfalra nehezedő nyomás a fejünkben.

Jó hatású lehet a meleg borogatás is homlokunkra, hiszen a hő segít ellazítani a megfeszült izmokat ezeken a területeken. Különösen stressz okozta panaszok esetén lehet hasznos.

Ha a fejfájás a tarkótájon jelentkezik a meleg után (vagy helyett) alkalmazott hideg boro­gatás is hatékony tud lenni. Csomagoljunk néhány jégkockát vagy egy zacskó fagyasztott borsót egy ruhába, s tegyük a tarkónál található izmokra. Másnaposság esetén igencsak kellemes társunk lehet. 🙂

Amire azonban figyeljünk!

Egy – egy időnként előforduló fejfájás miatt nem kell aggódnunk. Azonban ha hirtelen jelentkező heves fájdalom jelentkezik, melyet homályos látás, beszédképtelenség, illetve valamely testrész mozgásának nehézségével jár együtt, azonnal orvoshoz kell fordulni!

Hasonlóan a nyaki merevséggel, görcskészséggel, magas lázzal, zavartsággal, hányinger/hányással együtt járó fájdalom esetén is, mert ez már súlyos álla­potra is utalhat!

Keressük fel doktorunkat abban az esetben is, ha hetente legalább háromszor tapasztalunk kellemetlen fejfájást, illetve ha napi rendszerességgel van szükségünk gyógyszer bevételére.

Forrás, ahol többet olvashatsz: ITT  és ITT.

Képek: google

Találj ránk facebookon is: Ápolónő blog- mindennapjaink oldalon.

Ha értékesnek találod, megoszthatod 🙂

 

 

Kommentek

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!