Ápolónő

Tippek egy nővértől, hogy egészséged megőrizd

Egy érdekes kérdést kaptam, amire most itt válaszolok. Egy kedves olvasóm azt kérdezte:

 – Ti nővérek, akik mindig beteg, gyakran fertőző emberekkel találkoztok, hogy nem vagytok sűrűn betegek? Van valami titok?

Esetleg leírnád, hogyan védekeztek, mármint olyan tanácsokat, ami nekünk, civil emberek is hasznos lehet?

Azt azért nem mondanám, hogy sosem vagyunk betegek.

Az első évben, illetve hosszú távollét után visszatérve a legnagyobb igyekezetünk ellenére is sorba érnek bennünket a betegségek, majd pár hónapnyi köhögés, megfázás, hányás, hasmenés és hasonlók után az immunrendszerünk felveszi a ritmust. 🙂

Azonban való igaz, hogy sok időt töltünk a kórházban, beteg emberek közelében. Napjainkon ezer és ezer kórokozó közvetlen közelében tevékenykedünk. A védőeszközök csak részben nyújtanak védelmet, hisz számtalan kórokozó a levegőben kering, és ezek a csodálatos vírusok és baktériumok arra várnak, hogy bennünket is bekebelezzenek, ha nem vigyázunk. 

Persze mi sem élünk másképp, mint a úgymond “civil” embertársaink, azonban vannak dolgok, melyekre fokozottan figyelünk.

Pár tipp életünkből, amelynek hasznát vehetitek.

 

  • Mindig moss a kezet!

Ez már lassan mániákus szintet súrolja nálam, hisz egy ápolónál már olyan tevékenység, mint ahogy levegőt veszünk. Nélkülözhetetlen. Olyannyira, hogy már régóta át van ültetve a civil életembe is. Kézfertőtlenítő folyadék, vagy törlőkendő mindig van a táskámban, és nem sajnálom használni.

Lehet néha túlzásba viszem, de annyira belém rögződött, hogy már egy bolti bevásárlás után is megtörlöm a kezem, mikor visszatettem helyére a kocsit.

  • Mosatlan kézzel soha nem érj az arcodhoz, szemedhez!

A legtöbb fertőző betegséget úgy kaphatjuk el, hogy kezünkkel megdörzsöljük a szemünket, vagy a szájunkba nyúlunk, illetve belélegezzük. Épp ezért naponta többször megmosom, vagy megtörlöm az arcom, és vigyázok arra is, hogy ne szuszogjon vagy köhögjön senki közvetlenül rám. Ha szükséges, fel is hívom rá az érintett figyelmét.

  • Naponta többször fertőtlenítsd a WC.-t.

A kórházi mindennapok elengedhetetlen része a fertőtlenítés. Számtalan ember fordul meg egyazon nap a mosdóban, a hazai intézmények beteg/mosdó arányát nézve… bizony fokozott a figyelem. Nem ritka az sem, ha véletlenül nyitva marad a személyzeti mosdó, egy két eltéved páciens oda megy be, és használja. Nos, nagyon könnyen összeszedhetünk bármit, amit aztán hazavihetünk.

Egy jó tanács, mi is ezt használjuk. Ha otthon felüti a fejét a hasmenés, vagy a hányás, legyen egy szórófejes flakonban fertőtlenítő, amivel csak lefújod használat után, és már meg is előzted a fertőzés továbbterjedését.

  • Szedj vitamint, és figyelj arra, hogy legalább egy liter vizet igyál naponta!

A vitaminok nélkülözhetetlenek a megfelelő immunrendszerhez, a folyadék pedig egyszerűen fogalmazva vivőanyag, segíti a szervezetünk sejtjeinek normál működését, a méregtelenítést. Természetesen emellett figyelek arra is, egyek sok zöldséget, gyümölcsöt.

De megmondom őszintén, kicsit szkeptikus vagyok, hisz ha jobban megnézzük az itthon termelt, fáról frissen szedett gyümölcsök kivételével kevés olyan gyümölcsöt találunk, amelyik valóban vitamindús, és nem tartósítószerben gazdag. ( magánvélemény )

  • Gyakran moss hajat!

Ne sajnáld a sampont. A hajad meg pláne, hisz a legerősebb alkotás az egész szervezetedben. Tudtad? Az emberi hajszál szinte elpusztíthatatlan. Nem hat rá a hideg, a meleg, a klímaváltozás sőt, számos vegyszer sem.

Egy kórházban a kórokozók gyakran a levegőben is már jelen vannak, és hiába van összekötve, vagy tű rövidre vágva a frizura, számtalan bacilus meg tud rajta telepedni. De ha jobban megnézzük, a hétköznapi terület sem más, gondoljunk egy zsúfolt bevásárlóközpontra, egy váróteremre, vagy tömegközlekedési eszközökre.

Szóval… Ezt még akkor is betartom, ha nagyon fáradt vagyok. 

  • Megpróbálj eleget pihenni.

A rendszertelen munkavégzés mintapéldányai vagyunk. Ennek különösen kimerítő formáját gyakoroljuk, a váltott műszakot, ami alaposan próbára teszi alkalmazkodóképességünket, és immunrendszerünket.

Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint amikor 36 óra aktív ébrenlét után minden bajom van: Kapar a torkom, folyik az orrom, fáj a fejem stb. Majd egy kiadós alvás után láss csodát: Minden panaszom elmúlik.

A  kielégítő pihenés hiánya csökkenti a koncentrációnkat, ami a teljesítőképességünk rovására mehet. Itt nem lehet hibázni, nem engedhetjük meg magunknak.

Ezért nem sajnálom az időt a pihenésre, ami után jelentősen jobban érzem magam. Ne sajnáld Te sem!

  • Aludj helyesen!

Nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, sok ápoló hátfájással küszködik. A napi 12 órában történő, gyakran nehéz testek mozgatása, forgatása, emelgetése nyomot hagy szervezetünkben. 

Én pl. kialakítottam amikor végre pihenek egy olyan pózt, amely jelentősen csökkenti a fájdalmat. Vagy a térdem alá teszek egy párnát, vagy ha oldalt fekszem a térd közé. Ez segíti az éjszaka folyamán a gerinc semleges helyzetének fenntartását.

  • Mozogj eleget!

Ámbár a napi testmozgás abszolút biztosított munkánk során, ezt mondanom sem kell. Azonban mégis jólesik egy nehéz nap után feltápászkodni a biciklire, és mire hazatekerek kicsit fel is frissülök.

Egy laza tekerés, vagy séta, mint azt jó tudjuk erősíti az immunrendszert. Fokozza a vérkeringést, több oxigén és tápanyag áramlik a szervezet sejtjeihez. Emellett oldja a szorongást, javítja a hangulatot, elűzi a stresszt, ami nálunk különösen előnyös. Valamint számos betegség megelőzésére alkalmas, mint pl. a magas vérnyomás.

Ha rosszkedved van, vagy ha nem érzed jól magad a bőrödben járj egyet, hidd el segíteni fog!

Remélem segítettem! 🙂

Sebők Erika ( ápolónő )

Ha értékesnek találod, megköszönöm, ha megosztod másokkal is.

Keress bennünket facebookon is: Ápolónő blog – mindennapjaink oldalon várunk téged is.

 

Kommentek

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!